Vizitky a jejich historie

10.03.2012 13:35

Obchodní vizitka je stále nejrozšířenější marketingovou metodou, která se v podnikání používá a to napříč odvětvími, od živnostníků po nadnárodní korporace. Víte ale, kdy a kde se objevila první vizitka a jaká byla její funkce?

Odpověď se skrývá už v samotném jménu, kterým tento malý informační papírek, který se zpravidla používá k obchodní propagaci, nazýváme. Vizitka, neboli česky navštívenka, byla totiž původně kartičkou, kterou šlechta rozdávala při návštěvách. První tak zvané „Visite Biletes“ se objevují ve Francii sedmnáctého století. Tyto kartičky převzaly rozměry a tvar od hracích karet. Však také úplně prvními visitkami byly opravdové hrací karty,  na které návštěvníci psali blahopřání, poděkování a jiné vzkazy doplněné podpisem. Z podepisování hracích karet se pak postupně vyvinuly jak obchodní vizitky, tak například přáníčka či blahopřání.

První „karty-vizitky“, které už ale nejsou kartami hracími, se objevují za Ludvíka XIV. Účelem vizitek bylo představit jejich majitele se vší pompézností a slávou, tedy s uvedením všech titulů a přídomků navíc vyvedených okrasným ručním písmem. Jelikož to byl právě francouzský dvůr za vlády „Krále Slunce“, který udával hlavní tón v módě  a určoval nejmodernější trendy společenského života šlechty, kartičky rychle převzaly ostatní královské dvory Evropy a místní šlechtické kruhy.

Současně s francouzskými „Visite Biletes“ se během sedmnáctého století na Britských ostrovech objevují tak zvané „Tradecards“. První „obchodní karty“ se objevovaly na počátku tohoto století v Londýně a sloužily jednak jako reklamní letáčky a jednak jako mapky, které měli za úkol dovést zákazníky do kupcova krámu. Tato funkce byla naprostou nezbytností v Londýně sedmnáctého století. Londýn rozhodně nebyl přehledným maloměstem, ale ani metropolí, která by měla ustálený a přehledný urbanistický plán se jmény ulic, natož číslováním domů. Popularita kartiček rychle rostla také z toho důvodu, že tyto malé mapičky vlastně představovaly jedinou možnost propagace, kterou tehdejší obchodníci vůbec měli k dispozici. Média, která se běžně využívají k propagaci, jako například noviny a další periodika, se sice začala objevovat už během sedmnáctého století, obsahem a technickým provedením byly ale ještě tak říkajíc v plenkách, a tak první reklamaní štítky se v novinách objevují až koncem sedmnáctého a začátkem století osmnáctého.

Nadcházející století a rozšíření obchodu a průmyslu rozvoji obchodních vizitek světčilo. Ačkoli tyto vizity byly z prvu nahlíženy vyšší společností a šlechtou s pohrdáním, právě s rozvojem obchodu a průmyslu, a tak s větší potřebou výměny informací, a vzestupem střední třídy na úkor aristokracie, se vizitka postupně stávala nezbytným pomocníkem každého obchodníka a podnikatele.

 

Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.

Přidat.eu záložku

Diskusní téma: Vizitky a jejich historie

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Byznys

13.02.2012 10:46
Napište si o individuální nabídku na reklama(z)vrchol.net. Katalogové ceny najdete zde. Třetím stranám nabízíme provizi 15% za zprostředkování inzerce.  Můžete rovněž inzerovat prostřednictvím celé sítě CzechNet.org a podmínky najdete zde. Jan Hýsek   Využíváme První CZ reklamní...
08.02.2012 10:33
I internetový marketing potřebuje svůj marketing! Aktuálně běží moje třítýdenní reklamní kampaň na Radiu Černá Hora (130.000 posluchačů každý den) a to na tento můj projekt CzechNet.org. Jste z oblasti od Prahy až po Olomouc a Náchod? Posloucháte Černou Horu? A slyšeli jste tamtéž již můj...
16.01.2012 00:43
K celkem bizarní situaci došlo minulé pondělí, kdy se Německo vypravilo na trhy půjčit si peníze. Jednalo se o šestiměsíční pokladniční poukázky za 3,9 miliardy eur. Není zase tak neobvyklá situace, že poptávka převýšila nabídku. Co je však poněkud bizarní je to, že se výnosy díky poptávce...
12.01.2012 23:29
12.1.2012 vyšel v Hradeckém deníku na titulní stránce článek "Hospodařit šéf artkina neumí". Hradecký deník zde doslova uvádí to, že ředitel artkina Centrál použil finanční prostředky určené k provozu kina na úhradu domény a provozu serveru politické strany Doma v Hradci. A deník tímto dokládá...
04.01.2012 14:50
V těchto dnech byl širokému okruhu mých obchodních partnerů i dalších lidí rozeslán email od vážně duševně nemocného člověka, který trpí paranoidní schizofrenií a který se za mne vydával a email (hysek-jan@seznam.cz) měl vypadat jako poslaný z mojí schránky a byl také mým jménem podepsán....
02.01.2012 07:57
Našim inzerentům děláme radost. Třebaže návštěvnost Akciecz.cz meziročně výrazně roste, ceny za inzerci zůstávají stejné! Je to náš dárek do nového roku 2012.     Statistika Akciecz.cz: Akciecz.cz Prosinec 2010 Prosinec 2011 Změna v...
04.12.2011 04:02
Nový blog o investování a MLM   Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory i-marketing.cz.
10.09.2011 02:23
Vítězové soutěže o firmu a živnostníka roku Královéhradeckého kraje   Živnostník roku 2011 1.místo – Pavel Klimeš, Horní Maršov – rodinný podnik s názvem Veselý výlet – cestovní ruch; 2.místo – Robert Matyáš, Dobruška – zahradní technika, její prodej a servis; 3.místo – Jan...
18.08.2011 22:47
Agentury CzechInvest a CzechTrade budou nově vystupovat pod společným názvem CzechNet.org? Zatím ne. Ale i tak stojí agentura CzechNet.org za to :) Stačí se přesvědčit zde.   Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory i-marketing.cz.
31.07.2011 01:03
V AFI PALACE PARDUBICE mají zvláštní smysl pro humor Jako pravidelný návštěvník AFI PALACE jsem si dnes pohrával s digitálním panelem (touchscreen - dotykový panel vyrobený speciálně pro obchodní centra). Dotykový panel umožňuje vybírat v menu, sledovat různé věci, zvětšovat a zmenšovat atd.....
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>