Coworking

24.10.2010 13:30

Lidé "na volné noze" dávají stále častěji před prací z domova přednost sdíleným kancelářím

Trh práce se nenávratně mění a mnohým trvalým pracovním poměrům brzy odzvoní, varují ekonomové a sociologové. Doba si žádá více flexibility, kreativity a podnikatelé volají po snižování nákladů. Mnohem častěji proto prý budeme pracovat nárazově a třeba pro více zaměstnavatelů najednou.

Zmíněné prognózy potvrzují čísla. Freelancerů, tedy lidí pracujících "na volné noze", v posledním desetiletí přibývá a tento trend dorazil i do Česka.

"Od počátku krize v září 2008 se naše profesionální komunita rozrostla o více než třetinu. Jde řádově o desítky tisíc lidí," potvrzuje Robert Vlach, majitel portálu Navolnenoze.cz.

Proměna trhu práce stojí za vznikem nového fenoménu, zvaného coworking. Za pět let získal desetitisíce příznivců po celém světě. Ti před prací z domova dávají přednost sdílené coworkingové kanceláři.

Myšlenka se ujala i v Česku. Koncem loňského roku vznikla tři coworkingová centra - v Praze, Brně a Písku. A nejméně čtyři další by měla vzniknout do konce tohoto roku.

Inspirace od sousedů

Pokud pracujete sami doma, může to být i frustrující. "Coworking podporuje kreativitu a vztahy, vytváří funkční a spřátelené komunity a elegantně řeší většinu nedostatků práce z domova, od pocitů osamělosti po sklouzávání k workoholismu," myslí si Vlach. Mnohdy se navíc díky sdílenému pracovnímu prostředí snáz lidé dostanou k potřebným informacím, nebo prostřednictvím svých »kolegů« dokonce získají nové klienty.

"Češi jsou konzervativní, takže bude nějakou dobu trvat, než se coworking prosadí. Jeho výhod je ovšem tolik, že určitá část nezávislých manažerů dá tomuto způsobu práce dříve či později přednost," myslí si Vlach.

Impulzem pro rozjezd vlastního byznysu byl pro majitele prvních českých coworkingových center polský příklad. U našich severních sousedů se myšlenka sdílených kanceláří ujala a ty nyní rostou jako houby po dešti.

"Spolu s kamarádem Robertem Vlachem jsme byli jedno takové centrum navštívit a velmi mne nadchlo. Sám jsem pracoval na volné noze a znám dobře úskalí takového režimu. Když jsem zjistil, že v Česku obdobné centrum není, přišlo mi to jako dobrý podnikatelský záměr," vzpomíná například David Odstrčil, majitel prvního tuzemského centra Coffice, které loni v listopadu otevřel v Praze. Do projektu investoval 200 tisíc korun a počítá s tím, že peníze se mu vrátí do dvou let.

Po čtyřech měsících je v jeho zařízení obsazeno dvanáct z celkových šestnácti míst.

"Hlásí se další zájemci, dá se říct, že je to úspěch," říká Odstrčil. A dodává: "Převažují lidé z IT odvětví, webdesignéři, tvůrci e-shopů, grafici, ale máme tu i překladatele, konzultanty z oblasti managementu, a dokonce firmu zabývající se prodejem obkladů a sanitární techniky."

Každý má k dispozici jednoduchý pracovní stůl, židli, uzamykatelné skříňky a knihovny.

"K vybavení patří i rychlé připojení k internetu, tiskárna a kopírka se skenerem. Ve společné místnosti je sedací souprava," popisuje Odstrčil.

Ten, kdo si pronajme místo, stává se členem Coffice a zavazuje se platit měsíční poplatek. Plné členství přijde na 4000 korun měsíčně, částečné, kdy využíváte pracovní místo po dva dny v týdnu, je o tisíc korun levnější.

Pro jednání s klienty mají členové k dispozici i zasedací místnost. Za 90 korun na hodinu je ovšem možné pronajmout si také hot desk, tedy pracovní stůl, u něhož se v různou dobu střídá více lidí.

Za příplatek členové mohou zřídit na adrese centra sídlo podnikání nebo poštovní schránku.

Nesmělé začátky

O měsíc později otevřel druhé české coworkingové zařízení v Brně Jan Sekerka. O tomto trendu slyšel už před dvěma lety, ale že by mohl fungovat, uvěřil až ve chvíli, kdy si přečetl reportáž Roberta Vlacha z návštěvy sdílených kanceláří v polské Vratislavi.

"Zatím je obsazeno z jedné třetiny. Avšak dalších potenciálních zájemců je asi desítka," tvrdí Sekerka, který věří, že brzy obsadí všech dvanáct míst.

Na první klienty čeká písecké centrum Tibora Kovalského. V provozu je teprve měsíc a je určeno pouhé šestici členů. Majitel chce, aby si tam lidé zvykli pořádat i kurzy a školení.

"Očekávám, že kromě podnikatelů by mými klienty mohli být i běžní zaměstnanci, kteří občas potřebují zpracovat nějakou drobnost a jejichž zaměstnavatel jim to neumožní," říká Kovalský.

Provozovatelé center přemýšlejí, jak nalákat klienty a čím služby vylepšit. Díky tomu, že se nacházejí v různých městech, mohou si dovolit i úvahy o kooperaci.

"Společně s pražským centrem Coffice připravujeme systém jakýchsi "víz". Ta budou členy opravňovat k bezplatnému využívání prostor jak v Praze, tak v Brně například při obchodních schůzkách," vysvětluje Sekerka.

Podnikatelský inkubátor

Myšlenka nadchla v Česku i další podnikatele. Ti by měli fungování svých center rozjet během několika měsíců v Ostravě, Olomouci a Jihlavě.

Na přelomu května a června v Praze začne fungovat jedna z poboček světového řetězce Hub. Jde o čtyři roky starý projekt, který vymyslel Jonathan Robinson, jenž nyní stojí v čele organizace Hub World.

"Lokálních Hubů je teď 24 a nacházejí se ve 21 městech na čtyřech kontinentech. Během roku 2010 bude otevřeno přibližně patnáct dalších a cílem pro následujících několik let je fungování kolem 150 Hubů po celém světě," vysvětluje Zdeněk Rudolský, český zástupce řetězce.

Tuzemský Hub vyrůstá na pražském Smíchově v bývalé tiskárně. Bude mít kancelářský openspace, tři zasedací místnosti, prostory na odpočinek a bar nabízející bioobčerstvení.

I v tomto případě bude zařízení fungovat na principu klubového členství. Platit se ale bude za čas skutečně strávený v kanceláři.

Idea sítě Hubů jde ještě dále než je jen sdílení pracovních prostor. Snaží se těžit z faktu, že lidé při coworkingu sice navazují nové sociální kontakty, ale pro další rozvoj podnikání jim mnohdy chybějí zázemí a potřebné dovednosti. Kombinuje proto výhody vybavené kanceláře, internetové kavárny a podnikatelského inkubátoru.

"K dispozici bude vyškolený hostitel schopný pomoci s technickými záležitostmi i s navázáním kontaktů na jiné členy. Výhledově budou mít členové klubu možnost získat kapitál na realizaci svých záměrů od soukromých investorů sdružených v klubu Inkubátor," dodává Zdeněk Rudolský.

Co je coworking
- V doslovném překladu znamená spolupráci v rámci komunity nezávislých profesionálů ve sdílené kanceláři.
- První coworkingová kancelář vznikla v San Francisku roku 2005. Dnes jich jsou po světě stovky.
- Kancelář pro coworking bývá vybavena kancelářským nábytkem a počítačovou sítí s rychlým internetovým připojením. Součástí centra bývá vybavená kuchyně, sociální zařízení, místo pro odpočinek či zasedací místnost s projektorem.
- Stálí uživatelé hradí pravidelný měsíční členský poplatek, zatímco jednorázové návštěvy bývají zpoplatněny od hodiny. Sdílená kancelář vyjde levněji, důležitá je ale i společenská a psychologická funkce takového pracoviště.

4000 korun
stojí plné členství v pražském centru Coffice.

Zdroj: ekonom.ihned.cz

 

Přidat.eu záložku

Diskusní téma: Coworking

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Byznys

10.11.2010 13:17
NÁZOR: Je Stanislav Gross geniální investor? Spíše lhář a podvodník Stanislav Gross   Další peníze pro Grosse. Kamarádova firma, v níž byl, získává stamiliony Expremiér Stanislav Gross je miláčkem podnikatelské štěstěny. MF DNES zjistila, že firma, ke které se před časem dostal, začala slušně...
04.11.2010 00:25
Bloomberg spustil nové placené zprávy Komentář autora: Uchytí se tento dlouho ohlašovaný byznys model a nebo nemá šanci na úspěch? Sázím na první variantu.   Bloomberg spustil nové placené zprávy Americká tisková agentura Bloomberg přešla na nový formát distribuce svých zpráv z finanční a...
02.11.2010 00:53
Mediální domy se s Internetem stále moc nekamarádí Internet přinesl mediálním domům nové příležitosti: těm lepším dnes jejich online divize profitují, obvykle ovšem po dlouhých letech investování a ztrátového provozu. Ale Internet současně rozrušil jejich hlavní a po desítky let bezpečný byznys a...
01.11.2010 23:30
Richard Branson: Při neúspěchu se nenechte srazit na kolena Richard Branson   Jak podnikatel pozná, že to s jeho firmou jde z kopce, že je čas s ní skončit a pustit se do něčeho jiného, táže se čtenář Victor Tan. Blížící se selhání podniku je něco, co v sobě můžete intuitivně vycítit, ale...
30.10.2010 16:58
Osobní e-mail typu „sexyfrajer@“ k podnikání nepoužívejte Osobní e-mailová adresa do podnikání nepatří, můžete kvůli ní totiž ztratit na důvěryhodnosti. Jestliže navíc máte vlastní doménu a internetové stránky, zapomeňte ve svém zájmu i na freemailový kontakt. V současnosti disponuje e-mailovou...
24.10.2010 13:30
Lidé "na volné noze" dávají stále častěji před prací z domova přednost sdíleným kancelářím Trh práce se nenávratně mění a mnohým trvalým pracovním poměrům brzy odzvoní, varují ekonomové a sociologové. Doba si žádá více flexibility, kreativity a podnikatelé volají po snižování nákladů. Mnohem...
<< 2 | 3 | 4 | 5 | 6