Vizitky a jejich historie

10.03.2012 13:35

Obchodní vizitka je stále nejrozšířenější marketingovou metodou, která se v podnikání používá a to napříč odvětvími, od živnostníků po nadnárodní korporace. Víte ale, kdy a kde se objevila první vizitka a jaká byla její funkce?

Odpověď se skrývá už v samotném jménu, kterým tento malý informační papírek, který se zpravidla používá k obchodní propagaci, nazýváme. Vizitka, neboli česky navštívenka, byla totiž původně kartičkou, kterou šlechta rozdávala při návštěvách. První tak zvané „Visite Biletes“ se objevují ve Francii sedmnáctého století. Tyto kartičky převzaly rozměry a tvar od hracích karet. Však také úplně prvními visitkami byly opravdové hrací karty,  na které návštěvníci psali blahopřání, poděkování a jiné vzkazy doplněné podpisem. Z podepisování hracích karet se pak postupně vyvinuly jak obchodní vizitky, tak například přáníčka či blahopřání.

První „karty-vizitky“, které už ale nejsou kartami hracími, se objevují za Ludvíka XIV. Účelem vizitek bylo představit jejich majitele se vší pompézností a slávou, tedy s uvedením všech titulů a přídomků navíc vyvedených okrasným ručním písmem. Jelikož to byl právě francouzský dvůr za vlády „Krále Slunce“, který udával hlavní tón v módě  a určoval nejmodernější trendy společenského života šlechty, kartičky rychle převzaly ostatní královské dvory Evropy a místní šlechtické kruhy.

Současně s francouzskými „Visite Biletes“ se během sedmnáctého století na Britských ostrovech objevují tak zvané „Tradecards“. První „obchodní karty“ se objevovaly na počátku tohoto století v Londýně a sloužily jednak jako reklamní letáčky a jednak jako mapky, které měli za úkol dovést zákazníky do kupcova krámu. Tato funkce byla naprostou nezbytností v Londýně sedmnáctého století. Londýn rozhodně nebyl přehledným maloměstem, ale ani metropolí, která by měla ustálený a přehledný urbanistický plán se jmény ulic, natož číslováním domů. Popularita kartiček rychle rostla také z toho důvodu, že tyto malé mapičky vlastně představovaly jedinou možnost propagace, kterou tehdejší obchodníci vůbec měli k dispozici. Média, která se běžně využívají k propagaci, jako například noviny a další periodika, se sice začala objevovat už během sedmnáctého století, obsahem a technickým provedením byly ale ještě tak říkajíc v plenkách, a tak první reklamaní štítky se v novinách objevují až koncem sedmnáctého a začátkem století osmnáctého.

Nadcházející století a rozšíření obchodu a průmyslu rozvoji obchodních vizitek světčilo. Ačkoli tyto vizity byly z prvu nahlíženy vyšší společností a šlechtou s pohrdáním, právě s rozvojem obchodu a průmyslu, a tak s větší potřebou výměny informací, a vzestupem střední třídy na úkor aristokracie, se vizitka postupně stávala nezbytným pomocníkem každého obchodníka a podnikatele.

 

Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.

Přidat.eu záložku

Diskusní téma: Vizitky a jejich historie

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Byznys

10.11.2010 13:17
NÁZOR: Je Stanislav Gross geniální investor? Spíše lhář a podvodník Stanislav Gross   Další peníze pro Grosse. Kamarádova firma, v níž byl, získává stamiliony Expremiér Stanislav Gross je miláčkem podnikatelské štěstěny. MF DNES zjistila, že firma, ke které se před časem dostal, začala slušně...
04.11.2010 00:25
Bloomberg spustil nové placené zprávy Komentář autora: Uchytí se tento dlouho ohlašovaný byznys model a nebo nemá šanci na úspěch? Sázím na první variantu.   Bloomberg spustil nové placené zprávy Americká tisková agentura Bloomberg přešla na nový formát distribuce svých zpráv z finanční a...
02.11.2010 00:53
Mediální domy se s Internetem stále moc nekamarádí Internet přinesl mediálním domům nové příležitosti: těm lepším dnes jejich online divize profitují, obvykle ovšem po dlouhých letech investování a ztrátového provozu. Ale Internet současně rozrušil jejich hlavní a po desítky let bezpečný byznys a...
01.11.2010 23:30
Richard Branson: Při neúspěchu se nenechte srazit na kolena Richard Branson   Jak podnikatel pozná, že to s jeho firmou jde z kopce, že je čas s ní skončit a pustit se do něčeho jiného, táže se čtenář Victor Tan. Blížící se selhání podniku je něco, co v sobě můžete intuitivně vycítit, ale...
30.10.2010 16:58
Osobní e-mail typu „sexyfrajer@“ k podnikání nepoužívejte Osobní e-mailová adresa do podnikání nepatří, můžete kvůli ní totiž ztratit na důvěryhodnosti. Jestliže navíc máte vlastní doménu a internetové stránky, zapomeňte ve svém zájmu i na freemailový kontakt. V současnosti disponuje e-mailovou...
24.10.2010 13:30
Lidé "na volné noze" dávají stále častěji před prací z domova přednost sdíleným kancelářím Trh práce se nenávratně mění a mnohým trvalým pracovním poměrům brzy odzvoní, varují ekonomové a sociologové. Doba si žádá více flexibility, kreativity a podnikatelé volají po snižování nákladů. Mnohem...
<< 2 | 3 | 4 | 5 | 6