Finanční poradenství a jeho podstata
FINANČNÍ PORADENSTVÍ A JEHO PODSTATA
K napsání následujícího článku jsem byl podnícen několika zvláštními fakty, jež se do značné míry týkají vzdělání a finanční gramotnosti celého našeho národa vůbec.
Jako nezávislý finanční a majetkový poradce se v daném oboru pohybuji dostatečně dlouhou dobu na to, abych byl schopen uvést zde několik případů, snad i chyb či omylů, průměrného českého člověka.
Nejprve si pojďme rozebrat samotnou osobu finančního poradce, kdo to je a jak je na finančním trhu definován. Pravdou je, že do dnešního dne není známa, ani nijak zakotvena žádná definice či popis toho, kdo nebo co to je. Snad i proto je tak snadné se jím stát. Zisk licencí u ČNB není vůbec těžký úkol, horší to bývá s požadavkem maturity, ale vždy se to „nějak“ udělá. Proto se snad ani nedivím mnohým z Vás, když při samotném představení onoho člověka a toho, co dělá, se Vám v kapse otevírá nůž, či s oblibou vzpomínáte na situace, kterak onen „oblíbený“ se poroučel ze dveří s nohou pronásledující jeho zadní partie.
Je to tak. V poslední době se s odvětvím finančních služeb jakoby roztrhl pytel. A není se čemu divit, vždyť kde jinde hledat finance, než v oblasti finančnictví? Firem, jež nabízí podobné služby, nám den ode dne přibývá, a pokud jde o jejich spolupracovníky, tak v jejich případě se jedná téměř až o geometrickou řadu. Ale co tím vlastně chci naznačit? Nechci na tomto místě klesnout k hodnocení či hanění té či oné firmy, každá to dělá jinak, ovšem vždy záleželo a záleží na konkrétním jedinci a jeho zájmu – buď opravdu pomoci, či naopak myslet na své vlastní dobro v podobě provizí za uskutečněné „obchody“.
Velká spousta rádoby finančních poradců zapomíná na veškerou podstatu a filozofii své práce, a přitom je to tak jednoduché a prosté. Celý základ finančního poradenství tkví v tom, že na prvním místě je a vždy musí být klient a jeho zájmy a nikoli zájmy někoho jiného. Velmi důležité je budování vztahu klient – poradce a jejich vzájemné důvěry, bez níž nemůže daná spolupráce fungovat. Víte, v anglo-saských zemích je naprosto běžný model, jenž je charakteristický tím, že každá rodina, jednotlivec či firma mají svého vlastního finančního poradce, který se postupem času stává rodinným přítelem a klienti jsou přesvědčeni a vědí, že se na něj mohou s důvěrou kdykoli obrátit při řešení finančních a majetkových otázek.
Tento typický finanční poradce totiž má neocenitelnou vlastnost – dokáže naslouchat přáním a potřebám svých klientů, správně jim poradí a oni se na něj mohou stoprocentně spolehnout. Z vlastní zkušenosti Vám mohu potvrdit, že není nic hezčího, než být „součástí“ rodiny jako fin. poradce, vidět postupně vyrůstat děti a čas od času být pozván na významný nedělní oběd či oslavu. Jenže, bohužel, naprostá většina lidí v naší zemi je již tak znechucena těmi rádoby poradci, kteří mají na starost pouze jednotlivý prodej smluv, či jejich rušení a nahrazování svými „výhodnějšími“, ovšem pokud nastane chvíle, kdy mají vysvětlit svůj čin, či se zpovídat, tak již tu dávno nejsou a slehne se po nich zem.
Neustále si musím klást otázky typu: Proč lidé neustále platí tak hanebně vysoké bankovní poplatky? (za loňský rok banky vybraly tímto způsobem na poplatcích 36 mld. Kč.). Ovšem naprostá většina klientů je v tom podporuje. Následovala by zřejmě otázka o dost zajímavější: Jakým způsobem zhodnocujete či množíte své úspory? Pokud pominu výjimky, které mají vše doma pod polštářem, vyhnu se lidem, co veškeré úspory drží „pro jistotu“ na osobním účtě a bez jakéhokoli zhodnocení včetně zmíněných „bonusových poplatků“, tak nám automaticky zbývá ta hrdá „vzdělanější“ část, která si, jista svým rozhodnutím, nakupuje ty nejvýhodnější spořící účty, jejichž úroková sazba závratně klesá mnohdy až pod hranici 2 % - samozřejmě, že před zdaněním! A co nám toto velmi výhodné zhodnocení přináší ve skutečnosti? Při předpokládané dlouhodobé inflaci 2 % ročně tito klienti zjišťují, že jejich zdaněný výnos nepokrývá ani ji, tedy úspory se vlastně tenčí a jejich vydělané peníze ztrácí na kupní síle. Asi logicky vzato zde není mezi námi člověk, jenž by spořil či hodnotil své úspory s cílem znehodnocovat je, ovšem realita ukazuje pravý opak!
Tímto způsobem bychom mohli pokračovat dále a dále, ovšem to v žádném případě není mým cílem. Nehodlám zde nikomu nic vyčítat, jelikož sám moc dobře chápu, že není v lidských silách vědět a umět vše, nicméně mnohem důležitější je vědět, kde mohu dané informace najít, či na koho se mohu obrátit. Člověk by měl být přinejmenším natolik inteligentní, že se při řešení důležitých otázek obrátí na kapacity v daném oboru, na lidi, na které se může spolehnout.
Snad možná dosud naše společnost nedospěla do fáze, kdy daný fakt pochopí a pozná, že není třeba chodit do bank, spořitelen, pojišťoven, investičních spol. atd., ale že pouze stačí zavolat svému osobnímu finančnímu poradci, který vše bezplatně zařídí v zájmu svého klienta a mohu Vám říci, že tato služba – tento servis je vskutku k nezaplacení, neboť opravdu stěží Vám pracovnice banky či pojišťovny na přepážce řekne, že konkurence naproti nabízí totožný produkt, leč o 50 % levněji, opravdu jen asi ve snu se bude ona pracovnice starat i nadále o Vás a Vaše finance přímo u Vás doma a jen stěží dá na výběr z více možností a společností, tak aby to sedlo klientovi přímo „na míru“.
Investice
"Jako člověk snažící se udržet si nadhled, nezávislost a objektivitu mohu s klidným svědomím říci, že takových lidí, kteří se o své klienty opravdu starají a přináší jim bezpočet úspor, výhod a samozřejmě zisk, je opravdu velmi málo. Shodou okolností jsem při hledání rad a různých užitečných informací na internetu narazil na Dr. Jana Hýska. Po důkladném prostudování jeho webů a činnosti samotné mi to nedalo a rozhodl jsem se ho kontaktovat. Zajímalo mě, zda realita je opravdu taková, jak proklamuje na svých stránkách. Nejedno moudro říká, že chytrý člověk investuje – zde, krom různých dotací od státu a daňových zvýhodnění, mám na mysli zejména investice do akcií. Nejinak je tomu i v mém případě. Jenže nejsem natolik zkušený a tato oblast není zrovna mojí silnou stránkou, z tohoto důvodu jsem se i já rozhodl vyhledat nějakou skutečnou odbornou pomoc, člověka, který by mi v dané oblasti poradil a já věděl, že se na něj mohu spolehnout. Samozřejmostí je, že jsem si zjišťoval i mnoho jiných alternativ a variant. Nicméně slovo dalo slovo a dohodli jsme se na osobní schůzku, při které se mi pan Hýsek snažil vyjít maximálně vstříc a také tak učinil. Zde bych si dovolil menší vsuvku, jež je určena zejména skeptickým a nedůvěřivým jedincům, ano, Dr. Hýsek opravdu existuje a není to žádná vybájená bytost. Ovšem k věci. Po mém příjezdu jsme několik hodin debatovali a konzultovali nabídku jeho služeb, investiční postup, následný servis a samozřejmě finanční podmínky – ty, po důkladné analýze celého trhu, jsou bezkonkurenčně nejlepší za ty nejkvalitnější služby. Proto nic nebrání naší další spolupráci, na níž se moc těším.
Jak s oblibou rád říkám: „Když dva dělají totéž, není to totéž…“. Jsem opravdu vděčný za to, že jsem měl možnost poznat Dr. Jana Hýska, jenž podobně jako já zastává totožnou filozofii a přístup ke svým klientům, pro něž dělá maximum."
Bc. Tomáš Oburka
finanční poradce pro kraje Vysočina, Jihomoravský a Moravskoslezský
725 881 705
tomas.oburka@email.cz
Štítky:
poradenství | finance | finanční poradenství | Oburka | Hýsek
Diskusní téma: Finanční poradenství a jeho podstata
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.